Mao - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Mao - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Mao

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

26 April 2010 | Frankrijk, Lyon

21 april 2010, 10.55
Gare de Lyon, Parijs

Ik wacht op het vertrek van mijn trein naar Lyon. Zit aan een klein tafeltje tegen de bar in het stationscafé. Drink een kop thee. Lees mijn boek. Het gaat over de studenten die in de jaren 70 in Frankrijk maoïsten waren.

“Mademoiselle, que vous êtes belle…!”. Een tanig meneer met een donkerbruin baardje en krullen. Pretogen achter een simpele ijzeren bril. Hij staat voor me tegen de bar geleund. Wacht op zijn bestelling. Ruitjesblouse en corduroy jas. Een leren tas hangt schuin over zijn schouder. In de stilte die valt kijk ik op en kijk hem aan. Was dat voor mij bedoeld? Nouja, blijkbaar. “Merci”, met een lichte glimlach. Ik richt mijn blik weer op de bladzijde.

“Et qu’est-ce que vous lisez comme beau livre?”. Hij is té gewoon en té beleefd om hem met goed fatsoen te negeren. Ik kijk hem nu wat langer aan en houd de kaft van mijn boek voor hem omhoog. “Mais, c’est du sérieux!”, constateert meneer: “Vous êtes enseignante?”

En in het verhaal dat volgt blijkt dat deze meneer vroeger ook voor die maoïsten was. En zelfs één van de leiders ooit in zijn huis heeft verborgen. Want ze gebruikten echt geweld hoor! Maar lid, dat was hij niet geweest. Ach ja, we hebben allemaal onze jeugdzonden. Een grote grijns weer achter dat baardje. Een blik van ‘samenzweerders-onder-elkaar’. En dat is ook prima als je er later maar eerlijk over bent, gaat hij verder. Is het niet grappig? Hij geeft nu geschiedenisles.

Mijn barhanger krabt eens onder zijn kin. De café-à-emporter is ondertussen gearriveerd. Maarja, hier Frankrijk is die mao-periode nog relatief onschuldig verlopen. Hij was vorig jaar in Cambodja en dat is toch wel een andere zaak. Wat vreselijk arm is het daar en wat heeft de Khmer Rouge dat land vernietigd! Ongelofelijk hoe slecht het daar nog steeds gaat en zo uitzichtloos. Zo afhankelijk van buitenlandse hulp en ze lijken niets voor zichzelf voor elkaar te krijgen. In Vietnam -daar was hij ook geweest- was dat toch wel heel anders.
..
Nou, dat kan toch niet waar zijn? Deed ik onderzoek naar Cambodja? Wat geweldig! Wat jammer dat hij niet meer tijd had om met mij te praten... Om vervolgens nog vrolijk verder te kletsen over hoe het dan verder zou moeten met Cambodja. Hij kijkt op zijn horloge. Tijd om te gaan. Ik wens hem “Bon Voyage”. Hij zegt “Merci. Quelle chance de vous rencontrez. C’est grâce à Mao!”

  • 26 April 2010 - 08:58

    Marja:

    Ach, wat een schat! Ook helemaal ondersteboven van de lente en van jou!
    En bedankt voor de foto van Pol Pot. Nu wil ik natuurlijk de foto van de tanige meneer! ;-)
    Kus marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lyon

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

Eerste veldwerk in promotietraject

Recente Reisverslagen:

26 April 2010

Mao

21 April 2010

Rectificatie

18 April 2010

Goede mensen

08 April 2010

STAKINGSBERICHT

02 April 2010

Monumenten en vissenstaarten
Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 138912

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: