Hoogtepunten - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Hoogtepunten - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

04 April 2012 | Verenigde Staten, Berkeley

Op de vlucht van LA naar San Francisco is het druk. Stil zit ik te lezen. Pas tijdens de landing begint het gesprek met Regina, mijn buurvrouw. We landen een beetje laat.

“Do you have the time?”
“I’m just hoping I will make my connecting flight”
“I’m travelling to Paris. Not to meet family or friends or anyone, just to think. Be alone. Refind myself a little”

En dan blijkt dat Regina Vietnamees Amerikaans is, althans, zo stelt ze zich voor.Ze is Frans in haar hoofd.

Gestudeerd aan de Sorbonne. Haar Vietnamese ouders al jong gescheiden en toen naar de VS vertrok met haar nieuwe vader. Haar moeder hertrouwde met een zionistisch ingestelde Portugese Jood (volgen jullie het nog?).

Naar de synagoge met zijn allen en actief in de politiek. Ze raakte dus een beetje in verwarring met betrekking tot het onderwerp: Wie ben ik?

Daar heb ik er veel van ontmoet. Cambodjaans Amerikaans dan wel. Zelfde verloren gevoel.

We praten in de 10e versnelling. Zo graag hoor ik haar verhaal. Probeer wat troost te brengen met mijn ervaringen. Verbinden. Vragen. Het ligt allemaal dicht bij elkaar. Bijzonder gesprek.

Regina moet rennen om haar connectie te halen. We wisselen mailadressen uit. Wordt vast vervolgd.

---

De wonderlijke wereld van Berkeley is… nouja.. een wonderlijke wereld.

Nieuw links activisme is overal, een mooi overblijfsel van de Flower Power die in San Francisco is begonnen. Verbeter de wereld! Al is het met een vrolijk verfje!

De architectuur op bijgaande foto’s zegt genoeg.

Dat soort “Berkeleyctivism” is gemixt met het bijblijven in de nieuwe technische snufjes & een Europese behoefte aan goede koffie & de noodzaak om er vooral hip uit te zien.

Er is hier een echte “Berkeley crowd”. Je ontmoet ze op de organische Farmers market of bij de (juiste) lokale coffeeshop.

Bijvoorbeeld. Wat observaties in 180 graden tijdens het thee drinken.

• De grijzende meneer aan het tafeltje naast mij is met pen en papier in de aanslag hard bezig in het boek “How to speak Rumanian”
• Laptop + student
• Laptop + meerdere studenten
• Student + meerdere laptops (?)
• Twee Grieks Orthodoxe monniken in vol donkerbruin habijt. Grijze baarden met take-away caffé latte (De Berkeley universiteit heeft een megagroot departement Religies. Ik ben al wezen mediteren bij de Berkeley Buddhist Monastery).
• Drie “senior citizens” die verwikkelt zijn in een heftige politieke discussie (“NO! Obama did do a good job….)
• Twee dames die verwikkeld zijn in een heftige mode discussie (“But that is so last year. If you do go and buy the blue sweater it will look great with those shorts”)

---

Superstoer om te doen (superfijn om naar uit te kijken):

1. In mijn agenda schrijven bij dinsdag 17 april
"14.00 David in Manhattan, New york. Samen eten bij zijn vriend Armand in Belgisch restaurant."

2. Lijstje maken met kinderkado’s die ik wil verzamelen:

* Voor Elektra, de dochter van VSO vrienden Chad en Tammy die ik in Washington zal bezoeken.

* Voor Meda, de dochter van Sade en Michelle die in San Francisco wonen.

* Voor Bonita, de dochter van San, mijn Cambodjaanse collega en vriendin. Als ik terugkom naar Nederland is zij ook alweer in aantocht voor een periode van werk in Amsterdam met onze Cambodia Research Group.