Briljant! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Briljant! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Briljant!

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

02 Mei 2017 | Thailand, Bangkok

"Ok"
"Mmm..."
"Dat is een interessante gedachte, maar is dat nou echt zo? En.. is dit goed nieuws?"

Ergens in die stapel academische artikelen die ik onderweg zo doorakker, was een wetenschapper me aan het vertellen dat de wereld aan het 'deglobaliseren' is.
1. Nationalisme, isolationisme, grenzen die dicht gaan en visa die steeds moeilijker te verkrijgen zijn (zucht)
2. Trump, Brexit, Le Penn, IS en noem er nog maar een paar
3. Het migratie 'probleem', muren in aanbouw en gedwongen uitzetting in alle landen op de planeet.

Ergo: de wereld is niet langer een 'global village' maar ligt in een vechtscheiding (trouwens, lelijke dingen dat).

Het antwoord is voorlopig (gelukkig) Nee!

Het werd gegeven in een briljant artikel met de naam "A Warm Welcome in Dutch Village" van Amerikaanse journalist Ross Kenneth Urken dat geschreven is (1) voor de Washington Post, en ik las in (2) de Phnom Penh Post van 2 mei, terwijl ik (3) in een vliegtuig zat van Phnom Penh naar Bangkok (Ik zet het maar even op een rijtje)

Zo bijzonder omdat hier (4) een Russisch Joodse Amerikaan genaamd Urken, vertelt over zijn bezoek aan (5) het oerhollandse bible-belt vissersdorp Urk, waar hij (en later ook zijn vader en zus) hartelijk werd ontvangen door (6) de hollandse volgers van zijn twitter hashtag #Urk (van zijn achternaam Urken dus).

Nouja, volgen jullie het nog?

Ik kan hier een echt lang verhaal over schrijven, maar daar heb ik geen tijd voor (en jullie vast ook niet).

Dus ik laat Ross het maar even in zijn eigen woorden vertellen:

"..I learned that the world is more welcoming than you might think. And that social media, despite it bad rep for being impersonal, can be a great way to make personal connections in faraway places. After I booked my trip, Anneke invited me to the house she has shared for 37 years with her husband Bert"

"As each person entered, I was greeted with an "Euj", the guttural and familiar Urker alternative to "pleased to meet you". On Urk, one does not shake hands, except with a stranger"

Briljant.
Hoop voor bange dagen.
Lang leve Urk!
(en groeten vanuit Bangkok... ik ben nu officieel over de helft :-))