Briljant! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Briljant! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Briljant!

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

02 Mei 2017 | Thailand, Bangkok

"Ok"
"Mmm..."
"Dat is een interessante gedachte, maar is dat nou echt zo? En.. is dit goed nieuws?"

Ergens in die stapel academische artikelen die ik onderweg zo doorakker, was een wetenschapper me aan het vertellen dat de wereld aan het 'deglobaliseren' is.
1. Nationalisme, isolationisme, grenzen die dicht gaan en visa die steeds moeilijker te verkrijgen zijn (zucht)
2. Trump, Brexit, Le Penn, IS en noem er nog maar een paar
3. Het migratie 'probleem', muren in aanbouw en gedwongen uitzetting in alle landen op de planeet.

Ergo: de wereld is niet langer een 'global village' maar ligt in een vechtscheiding (trouwens, lelijke dingen dat).

Het antwoord is voorlopig (gelukkig) Nee!

Het werd gegeven in een briljant artikel met de naam "A Warm Welcome in Dutch Village" van Amerikaanse journalist Ross Kenneth Urken dat geschreven is (1) voor de Washington Post, en ik las in (2) de Phnom Penh Post van 2 mei, terwijl ik (3) in een vliegtuig zat van Phnom Penh naar Bangkok (Ik zet het maar even op een rijtje)

Zo bijzonder omdat hier (4) een Russisch Joodse Amerikaan genaamd Urken, vertelt over zijn bezoek aan (5) het oerhollandse bible-belt vissersdorp Urk, waar hij (en later ook zijn vader en zus) hartelijk werd ontvangen door (6) de hollandse volgers van zijn twitter hashtag #Urk (van zijn achternaam Urken dus).

Nouja, volgen jullie het nog?

Ik kan hier een echt lang verhaal over schrijven, maar daar heb ik geen tijd voor (en jullie vast ook niet).

Dus ik laat Ross het maar even in zijn eigen woorden vertellen:

"..I learned that the world is more welcoming than you might think. And that social media, despite it bad rep for being impersonal, can be a great way to make personal connections in faraway places. After I booked my trip, Anneke invited me to the house she has shared for 37 years with her husband Bert"

"As each person entered, I was greeted with an "Euj", the guttural and familiar Urker alternative to "pleased to meet you". On Urk, one does not shake hands, except with a stranger"

Briljant.
Hoop voor bange dagen.
Lang leve Urk!
(en groeten vanuit Bangkok... ik ben nu officieel over de helft :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 138897

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: