Rechts houden - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Rechts houden - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Rechts houden

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

17 Maart 2018 | Marokko, Marrakesh

"Madame, walk on the right side please... walk on the right.."

En het slungelige knulletje komt naast me lopen om met brede handgebaren duidelijk te maken waar rechts is. Hij wacht op een reactie. Ik zeg niets en kijk hem even aan vanachter mijn zonnebril.

(Effe wachten.... 10,9,8,7.... hup... daar gaan we weer)

"Madame, the square Djemaa el Fna is that way!"
Hij wijst de tegengestelde richting uit. Nogal dwingend.

(Ik kijk hem weer aan en zeg nog steeds niets)

"Where do you want to go? There is nothing in this direction? The only way out is the other way"

Nouja... dat pruttelt dan nog even verder op een wat kwaaiiige authoritare toon en als ik niet reageer worden er ook wat andere talen geprobeerd. Ik ben vandaag zelfs in het Japans aangesproken door een lokale jongeling! (te grappig). Maar Frans proberen ze eigenlijk zelden, en dat is toch de taal waarmee ik me hier verstaanbaar maak.

Het blijft een beetje vreemd. Alsof al deze gastjes met elkaar hebben afgesproken hoe die vreemde eigenwijze blondines moeten worden aangepakt. Eerst rechts houden, dan terug naar het plein, en vervolgens zeggen dat alle andere locaties dicht zijn en er maar 1 uitgang is uit de Medina.

Ok, het lijkt hier dan wel een beetje op Disneyland, maar zo erg is het nou ook weer niet. En in Disneyland wordt je niet voortdurend vergast door langsstuivende scooters en gemotoriseerde handkarren die proberen of je in het smalste steegje ook 40 km/uur kan halen (het lijkt te kunnen). Ik voel me hier afentoe nogal een wandelende uitnodiging voor het uitleven van Marokkaanse machismo (voor onder 25-jarigen).

Het toppunt kwam vanmiddag. Ik ben met 1 been net uit een winkel gestapt als ik vanuit een hoek van de straat: "Hey..Hey..". Nouja, dat is niet iets waar ik gewoonlijk op reageer want vast niet voor mij bedoeld. "Hey.. hey, La Blonde!!" klinkt er vervolgens.

Zucht. Ik draai mijn rug naar het geluid en loop stoicijns de andere kant op al hardop denkend dat die gast niet goed bij zijn hoofd is als hij denkt dat een vrouw hierop gaat reageren. Wat verwacht hij? Dat ik zijn kant op kom huppelen om hem om de weg te vragen? Rot op zeg.

Daar tegenover staan gelukkig heel heel veel ontzettende vriendelijke voorkomende gastvrije Marrakechis die lijken te beseffen dat een blonde vrouw ook gewoon een mens is. Marokko blijft maar niet teleur stellen in bereisbaarheid en de meest waanzinnige vergezichten.

Ik stel voor. Laten we met alle blondines bij elkaar een daad stellen en reageren met een standaardaanpak van Marokkaanse hustlers in de Medina. Eerst antwoorden in het Chinees. Dan een flinke scheldpartij met wat sterke mannen als backup. Vervolgens een goede Maori HAKA met zijn allen samen. Dan piepen ze wel anders.

Vrijwilligers kunnen zich bij mij aanmelden :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 139029

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: