Verhalen voor het oprapen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Verhalen voor het oprapen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Verhalen voor het oprapen

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

20 Maart 2018 | Marokko, Marrakesh

(de jongen op de vliegtuigstoel links achter me:)
".. en dan gaan we vanavond lekker stappen, toch?"

(de jongen op de vliegtuigstoel rechts achter me:)
"Nouhouuu... laten we eerst maar eens eten en dan zien we daarna wel of we de stad nog wel in willen. Je kan niet overal drinken ofzo."

(die linkse-nu best opgewonden:)
"Wat!!?? Je zei wel dat je niet overal alcohol kan krijgen, in de supermarkt enzo, maar in de kroegen verkopen ze het toch wel?"

(die rechtse- nu best verlegen:)
"Nee joh, het is niet zoals bij ons in Volendam. Die mensen hier zijn allemaal moslim, die drinken geen alcohol"

(links:)
"Oh. Da's kut zeg"

(rechts:)
.... (stilte)

En al dagen vraag ik me nu af hoe het die groep van 5 volendamse vroeg-twintigers is vergaan in Marrakech. Want het bleek al snel dat degene die de reis had verzonnen en geboekt helemaal geen alcohol dronk. En toen hij zijn vriendjes had omgepraat tot dit weekendje weg was niet echt doorgedrongen dat Marrakech in Marokko ligt en dat het daar iets anders werkt als in Volendam. Een verhaal in de maak.

Die liggen zowiezo voor het oprapen.

Vandaag liep ik tegen de Europese en Franse oorlogsheldenbegraafplaats aan. Dat klinkt heel monumentaal, maar is eigenlijk een met onkruid overwoekerd veld vol bouwvallige grafmonumenten en onleesbare stenen naast de lokale gevangenis. Een wildernis.

Ik moet oppassen waar ik mijn voeten neerzet. Dan, ineens, een open plek in het met veldbloemen overwoekerde wandelpad. Daar heeft een vlijtige bezoeker al het onkruid weggehaald en de grond rond een specifiek graf aangeharkt. In een verzorgd perkje staan verzorgde roze geraniums in bloei en de steen ziet er vlekkeloos uit. Wie doet dat? Waarom?

De vraagtekens worden nog groter als blijkt dat onder deze steen een meneer ligt die al in 1943 op 59 jarige leeftijd is overleden. Een verhaal spint in mijn hoofd. Het liefst zou ik me achter een boom verbergen en wachten tot de geheimzinige onkruidwieder zijn of haar gezicht laat zien.

Maar op de begraafplaats bloeit nog meer moois.

Bij de uitgang valt een lief klein olijfboompje uit de toon, daarvoor een -in verhouding- grote gedenksteen met deze prachtige tekst (in vertaling)

"Vriend, jij die aan deze herinneringsolijfboom voorbijloopt, weet dat haar wortels de liefde van de oud-inwoners van Marrakech in haar wortels sluit voor deze Marokkaanse grond die zij nooit zullen vergeten."

Dat is toch hartverscheurend?
Wie of wat is A.S.A.M. en waarom werd dit boompje in 2000 geplant.
Ik zal het waarschijnlijk nooit weten.

Gelukkig zijn er ook verhalen waarin ik zelf een rol speel, en verhalen waarvan ik dus het vervolg ken of die kan beinvloeden.

Harold en ik hebben weer een verdieping erbij, na het bezoek aan Fes samen in 2016. Het toeval wilde dat we ineens allebei nu in Marrakech waren, en daar hebben we meteen een lunchdate van gemaakt. Zo heerlijk onder de jasmijnboom bijkletsen en kennismaken met vader. Arabisch en het betere Brabants blijken bijzonder veel op elkaar te lijken ;-)

Morgen weg uit Marrakech en op weg naar de Souss vallei voor een aantal dagen. Misschien weinig bereik al reizende dus verwacht geen reacties op eventuele berichten. Zondag ben ik weer terug in Marrakech.

Ik wens jullie mooie verhalen toe!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 139009

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: