De Tegenoverbuurvrouw - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Gea Wijers - WaarBenJij.nu De Tegenoverbuurvrouw - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

De Tegenoverbuurvrouw

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

12 Februari 2010 | Frankrijk, Lyon

Wie van jullie heeft de speel/tekenfilm “Up” gezien?
Dit jaar een grote hit in de bioscoop, is het een film die niemand mag missen!
Vlak voor mijn vertrek zag ik het verhaal over een oude weduwnaar die weigert zijn huis te verkopen aan een projectontwikkelaar. Hij ontsnapt aan de naderende nieuwbouw door, met een heleboel ballonnen aan zijn huis verbonden, het luchtruim te kiezen. Hij gaat “up” en ontvlucht de veranderingen waar hij niet op zit te wachten. Volgens mij woont zijn vrouwelijke tegenhanger schuin tegenover me, hier aan de Rue Ney in Lyon.

“Oh, daar woont een schattig oud dametje!”, zegt Estelle met een brede glimlach als ik vragend naar het huis aan de overkant wijs. We kunnen vanuit mijn appartement net de hoek van de tuin zien. Het is een vreemd gezicht. Ineens een huisje tussen de logge Franse woonkazernes. Ervoor een tuin met een donkerblauwe Renault 4 CV erin geparkeerd. Hij staat veilig achter het smeedijzeren hekwerk, tussen de wilgen, struiken en wordt bewaakt door een aantal tuinkabouters. Vroeg in de avond brand het licht achter het raam op de onderste verdieping linksvoor, na tienen alleen nog het licht in de rechterbovenhoek. “Ze rijdt nog gewoon rond in die oude Renault hoor, ze is hartstikke mobiel”, voegt Estelle er nog aan toe. Het voelt als materiaal voor een prachtig Disney-film.

Na een flink aantal wandeltochten door de stad wordt me duidelijk dat deze overblijfsels uit een andere tijd helemaal niet zo zeldzaam zijn in Lyon. Wel is er een duidelijk onderscheid te maken in de manier waarop ze zich tegen de moderne tijd wensen te verzetten:

1. Zo is er de mogelijkheid tot integratie. Zoals het voorbeeld van een oude woning die nu onderdeel uitmaakt van een moderne ombouw.
2. Er is de volledige isolatie, duidelijk van een wat meer vijandige eigenaar. Ook deze woning staat in mijn straat en heeft irritante reflecterende ramen die net zichtbaar zijn achter het hoge gesloten hekwerk. Vanachter dat hek klinkt regelmatig het alarmerende geblaf van een hond (klinkt als een serieuze HOND).
3. We hebben de vlucht, mensen die de stad dus maar liever verlaten. Natuurlijk kan ik die niet laten zien, maar de hoofdrolspeler van “Up” lijkt me een mooi voorbeeld. Ontkennen en ontvluchten.
4. En dan is er nog mijn tegenoverbuurvrouw die kiest voor een openbare acceptatie van de situatie. Ze maakt er blijkbaar maar het beste van en doet haar eigen ding.

Grappig om te zien hoe een mens zich al tegen verandering kan verzetten en probeert vast te houden aan het behoud van een eigen vertrouwde nest. Wat zou jij doen denk je?


  • 13 Februari 2010 - 08:54

    Johan:

    Doet me denken aan Publieke Werken van Thomas Rosenboom over het huisje 'in' Hotel Victoria, Amsterdam (leestip!). Het is als een aanslag op je leven. Mijn ouders kregen in de jaren '80 zomaar twee huizen tegenover hun huis op de vroegere kinderspeelplaats en hebben nu tijdens de winter minder zonlicht.
    Johan

  • 14 Februari 2010 - 08:52

    Nathalie:

    Ik kan me helemaal vinden in die oude dame! Geweldig!

  • 15 Februari 2010 - 17:43

    Marja:

    weet welke film je bedoelt! nog niet gezien. Veel plezier morgen met ruud! liefs marja

  • 17 Februari 2010 - 10:07

    Hester:

    Dit gaat gelijk op het prikbord van de Amsterdamse monumentenzorg, waar altijd wordt beweerd dat men in landen als Frankrijk allemaal zooooveel beter en zorgvuldiger oud met nieuw combineert! Dit zal ons leren vrees ik....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lyon

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

Eerste veldwerk in promotietraject

Recente Reisverslagen:

26 April 2010

Mao

21 April 2010

Rectificatie

18 April 2010

Goede mensen

08 April 2010

STAKINGSBERICHT

02 April 2010

Monumenten en vissenstaarten
Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 139168

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: