Update 26 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Update 26 juni - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Update 26 juni

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

26 Juni 2005 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo bovenstebeste allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties's!
Jazeker mis ik jullie, al gaat het leven hier snel en zijn mijn dagen vol. Het meest frustrerende is dat ik nooit helemaal kan beschrijven wat hier allemaal gebeurt en hoe mijn belevenissen en frustraties er precies uit zien. Maar ik blijf het op deze pagina wel proberen!

Allereerst was deze week de week van mijn eerste Khmerlessen.Deze fantastische taal heeft geen naamvallen of ingewikkelde grammaticale constructies in persoonsvormen etc.. GEWELDIG! Zodra je het werkwoord leert kan je er dus alle zinnen mee kleien die je maar wilt, zolang er in staat of je het gisteren, vandaag of morgen wil gaan doen. De keerzijde is dat we Khmer alleen als spreektaal leren, het schrift blijft onbegrijpelijk. En dan merk je hoeveel je gewoonlijk oppikt door te lezen, dat mis ik bijzonder en ik hoop dat ik het komende jaar een vervolgcursus schrijven kan volgen.

Sommigen hebben het al gemerkt: sms-en is lang niet even gemakkelijk. Hoeveel berichten ik ook stuur ik kan een aantal mensen gewoon niet bereiken. Daan, Peter, Robert.. hebben jullie mijn berichten stiekem toch ontvangen? Waar het aan ligt is niet duidelijk maar de telefoonverbinding stoort afentoe flink, heb geduld! Ot pan ya haa (geen zorgen)

Hieronder weer wat nieuwe foto's om mijn week te beschrijven. Allereerst mijn "taalklasje", ieder ochtend van 800-1200 met Dara Tran, een indrukwekkend energieke man die 7 jaar in een vluchtelingenkamp over de grens met Thailand heeft gezeten. Hij zal ons in de komende weken ook meer vertellen over zijn verleden met de Rode Khmer. Vervolgens mijn eerste paar schoenen gekocht in Phnom Penh! (heeeeel belangrijk) Rinkelende slippers, ik ga niet onopgemerkt voorbij. En dan mijn nieuwe fiets, de VSO geeft ons een japans model omdat deze het langst meegaan. Dat is wel even wat anders als mijn snelle mountainbike. Nouja, de gemiddelde snelheid is toch maar 30 km/u, dus dat maakt niet uit (..:-)

Oh ja.. heeft iemand nog een licht backgammonboard over? Dat zou hier wel heel erg van pas komen.. ik hou me aanbevolen!

grote groeten van G

  • 26 Juni 2005 - 10:28

    Nathalie:

    Hé Tinkerbell,

    Hmm, die cursus Khmer LEZEN lijkt mij geen overbodige luxe, al was het maar om de menukaart te kunnen ontcijferen. Weet je tenminste zeker dat je géén koeienhoevensoep besteld hebt. Ik bedenk me ineens dat zo'n helm in zo'n geval toch wel héél multifunctioneel kan zijn mits de binnenvoering te wassen is.....

    Liefs,
    Nathalie

  • 26 Juni 2005 - 19:23

    Ingrid:

    Dag lieve Gea,

    Wat fijn om jouw nieuwe leven daar een beetje te kunnen volgen via deze site. Leuke foto's! Hoe werkt die chatbox? Ben wel benieuwd want ik zou graag ook met je chatten!
    :-) Nog bedankt voor je lieve briefkaartje! Ik mis jou ook nu al. :-(
    Maar we gaan die virtuele communicatievormen gewoon goed ontdekken. Hier gaat alles zijn gangetje. Amsterdam baadt in een fel zonnetje al een paar dagen. Vertraagde treinen vanwege de hitte, je kent het wel er schijnt hier een paar dagen de zon en ze noemen het al een hittegolf. Op welk ander adres kan je mailen? Jouw reguliere hotmail-adres?

    Heel veel liefs en tot mails. Ingrid

  • 26 Juni 2005 - 19:35

    Ingrid:

    Gea, las ook nog even je vorige geposte berichten. Wat een mooi citaat van Robbert Kennedy! En wat een waarachtig streven...

    Daar loopt ze Gea, mooie moedige vrouw, met de belletjes rinkelend aan haar nieuwe slippers. Stapje voor stapje treedt ze een nieuw land, een nieuwe taal tegemoed...

    xingrid

  • 27 Juni 2005 - 12:17

    Bertel:

    Hé wijffie,

    Goed te horen dat je het naar je zin hebt. En nieuwe schoenen.... That's my girl. Ben net uit Ierland, bruiloft gehad. Fantastisch! Gedanst in cirkel van klappende Ieren op accordeonmuziek...:-D
    Mail je snel meer,

    Dikke X

    Bertel

  • 27 Juni 2005 - 12:20

    Ttiffanie:

    kjhyoiiytredhbg('rfe,Hallo tante Gea, dit is een test om tezien of je fonetisch Khmer kunt lezen(hahaha)ttfscyuj....voilà, lieve tante gea, ik had je fotos kunnen zien en ik wilde je zelf een berichtje schrijven op de computer !!! Ik vind jou slippers heel mooi en mochten ze in maat 27 bestaan kun je dat dan tegen Sinterklaas zeggen. Heel veel groeten ook van mijn zusje.
    Ga maar goed naar school en ik hoop dat je meester aardig is. een zoen T & P

  • 27 Juni 2005 - 19:22

    Uri En Else:

    Hoi Gea,
    Heerlijk om je berichten te lezen en je fotos te zien. In ons bezit alleen een backgammon in kofferformaat, maar misschien bieden stoepkrijt en bierdopjes een uitkomst? We doen dezer dagen een beetje met je mee qua tropische temperaturen, jawel de zomer is begonnen. Uri vraagt of je zijn smsje ontvangen hebt.

    Veel groeten van Uri en Else

    P.S. Het schaap leeft nog.

  • 28 Juni 2005 - 18:48

    Daan:

    ha G,

    Ben net terug uit Houston met ook nieuw paar schoenen (iets frivoler dan jouw slippers, meer emilio pucci) en nog heel veel meer; wilde nog T-shirt voor je kopen om op te sturen maar was erg in de war van de Amerikaanse maten en zag dat het made in Vietnam, Thailand etc. was... nog net niet in Cambodja. Houston was tof, werkelijk het tegenovergestelde van Cambodja qua rijkdom, energieverbruik, geen fiets te bekennen, grote nieuwe auto's, shopping malls ijskoud van de airco en zowaar op zaterdagavond naar de gay parade geweest.
    Mail je snel. Het is heel fijn om je zo te volgen. Ruben was vanavond steeds met Julius in de weer.

    Veel liefs Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 139649

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: