Lekker recept! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Lekker recept! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Lekker recept!

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

21 Juli 2005 | Cambodja, Phnom-Penh

Het was een leven als een prinsesje. De eerste drie weken van ons verblijf boven het VSO-kantoor werden ons bedden verschoond door Madame Ron en onze buiken vergroot door kokkin Sopheap. Deze twee dames waren vanaf een uurtje of 7 rond de keuken te vinden en babbelden gezellig in het engels en Khmer met ons verder. Heel wat nieuwe woorden werden eerst op Sopheap uitgeprobeerd en op een mening over de kleding die je voor deze dag had verkozen hoefde je nooit lang te wachten.

Ik schrijf in de verleden tijd. Dat lijkt altijd wat dramatisch en dat is -in dit geval- helemaal nergens voor nodig. De dames zijn nog steeds actief, maar ik heb het huis verlaten dus zal nu zelf moeten zorgen dat mijn bed wordt verschoond. En dat buikje mag best weer wat kleiner worden. Missen zal ik het afentoe zeker, de geweldige maaltijden van Sopheap waren een geweldige kennismaking met de Khmer-keuken. Deze heeft aan de basis gestaan van de Thaise en Vietnamese keuken die ook in Nederland populair is. De Khmerbeschaving was in de 12/13e eeuw almachtig in ZuidOostazie, nog steeds zichtbaar in het Tempelcomplex Angkor Wat. Een wonder van civieltechnische en bouwtechnische ontwerpkunst, waterwerken en sculptuur waar je alleen maar geweldige bewondering voor kan hebben. Maar daarover een andere keer meer. Nu dus die keuken.

De Khmerkeuken kenmerkt zich door het gebruik van geweldige hoeveelheden en diversiteiten groenten en fruit. Omdat de Spanjaarden de chilipeper nog niet hier hadden geintroduceerd is het eten bijzonder mild van smaak met veel zoetzure combinaties (sour soup en vleesmaaltijden met ananas en gember etc.) en verse kruiden. Nouja… wie me een beetje kent weet dat ik hier heel erg blij van wordt. Dat is…op het enkele feit na dat echt alles met redelijk smakeloze witte rijst wordt opgediend. En daar ben ik niet zo´n fan van. Dus ik ben vaak aan het spijbelen en eet de noodles die een echte Cambodiaan juist voor het ontbijt zal bestellen. Gelukkig hebben de Chinezen en Japanners ook de nodige sporen in Cambodja achtergelaten. Nouja, eigenlijk kan je ieder gerecht onder de zon hier vinden als je een beetje je best doet (zelfs een leuke verdwaalde Nederlander met appeltaart aan de boulevard aan de kade!)

Wat uit eten gaan echt fijn maakt (behalve de prijs rond 1 dollar voor een gemiddelde maaltijd, daar kook ik het zelf niet voor), is dat je niet een persoonlijk bord krijgt. Met z´n allen bestel je wat zaken en die worden op grote borden-schalen in het midden van de tafel gezet. Op je eigen bord krijg je rijst (of dus noodles als je een beetje zeurt) en vervolgens pik je met je stokjes of vork gezellig met zijn allen eens in een schaal of twee en babbelt gezellig verder. Voor dessert altijd vers fruit en overdag krijg je in alle restaurants gratis koude groene thee. Tja… veel mensen kiezen dus voor een ongebruikte keuken en gaan altijd uit eten of hebben een kok. Ben daarvoor blijkbaar toch te zuinig opgevoed! Nu ik twee dagen in mijn nieuwe huis leef merk ik toch het genot van een kopje aanmaaksoep met brood voor de TV weer eens op (en joggingbroek en sloffen). Wil je dit meebeleven? Doe je best op onderstaand recept!

Zeevruchtensoep met limoen a la Khmer / Sngau chruak kruang samot cheamuai dong

4 kopjes kippen- of visbouillon
2 kopjes kokossap (dus geen melk maar sap)
2 citroengrasstengels in stukken gehakt
100 gr. Verse garnalen, gepeld en schoon
100 gr. St. jakobsschelpen
100 gr. Zeebaars of andere stevige witte vis in stukken
100 gr. Mosselen, goed schoon
1 eetlepel vissaus (bij de chinese/Indonesische spullen in de supermarkt)
4 eetlepels tamarindesap (ook daar te vinden)
½ theelepel suiker
Sap van 1 limoen
1 kopje verse kruiden, gehakt (basilicum, koriander ,munt)
%%%
Breng de bouillon aan de kook met kokossap en citroengras, laat 10/15 minuten pruttelen.
Garnalen,mosselen en andere vis toevoegen, 4 minuten laten meekoken.
Van vuur halen en vissaus, tamarindesap, suiker, limoen en kruiden toevoegen.
Joggingbroek aantrekken, brood roosteren en tv aanzetten. Kontje op grootste gemakkelijke stoel plaatsen.
Eet smakelijk!

  • 21 Juli 2005 - 08:44

    Marja:

    mmmmm klinkt goed, ook met die sloffen op de bank. wat een heerlijk verhaal weer. en ik krijg absoluut zin om mee uit eten te gaan. klinkt allemaal erg lekker. hoe is het in je nieuwe huisje? vertel daar eens over!! dikke kus en knuffel marja

  • 21 Juli 2005 - 14:22

    Gijs:

    Hoi gea,

    Hoe gaat het met je? Leuk om het een en ander van je te lezen. Een hoop nieuwe indrukken!
    Met mij gaat het wel goed. Na een ELW weekend (een training weekend zoals ik al eerder deed, dat ik een week of 5 geleden mee kon doen) en het Eigentijds festival (een festival met muziek/theater/ en allerlei alternatieve dingen zoals massage, trainingen etc, daar heb ik vrijwilligerswerk gedaan) ben ik een intense en leuke periode ingegaan. Ik heb genoten van die weekenden en kon daarna nog lekker doorstromen. Leuk om veel nieuwe mensen te ontmoeten en te zien hoe ik mezelf neerzet. Voor mezelf ook goed om te zien hoe ik NU mijn dingen doe en te zien dat er in de laatste twee jaar wel het een en ander is veranderd...
    Ik wil ook weer verder gaan zoeken naar werk, dat heeft de laatste maanden stilgelegen. Nu gaat het weer kriebelen en soms knagen omdat ik hier niet op mijn plek zit. Ik heb een prima tijd gehad, en het wordt hoog tijd verder te gaan, spannend ook!
    Ik kijk ook uit naar mijn vakantie. Lekker buiten zijn. Ik wil graag naar Egypte, ben nog op zoek naar een leuke organisatie. Ik ga op zijn vroegst dan in september want eerder is het nog te heet daar. Maar omdat dat nog wel even duurt ga ik denk ik binnenkort een weekje kamperen,
    Nou, hier laat ik het weer even bij, veel groeten, heb je ook al een gewoon email adres ?

    Veel succes met alles en liefs, Gijs

  • 21 Juli 2005 - 16:48

    Ella:

    Ha die Gea,

    Fijn voor je dat je een eigen plek gevonden hebt en weer kunt genieten van je favoriete soepjes!
    Heb je uitgebreide mail ontvangen maar nog geen tijd gehad om je uitgebreid te antwoorden. Daarom op deze manier even kort. Hoe gaat het hier; geen noemenswaardige veranderingen. Heb gisteren mogen ervaren hoe mensen kunnen lijden tijdens de vierdaagse van Nijmegen! Stond (als DEW vertegenwoordigster) bij een verzorgingspost; een ervaring op zich. Heb voor mezelf besloten nooit mee te lopen met deze Vierdaagse, wat moeten veel mensen afzien en doorbijten!!
    De komende twee weken brengen wij door op (op dit moment regenachtig)_ Texel lekker bijkomen op een minicamping bij de boer, kun je je er iets bij voorstellen daar in dat verre warme Cambodja?
    ZIjn sloffen en een joggingbroek niet errug warm??????????
    Veel liefs, Ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 139076

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: