verdovende middelen eind september - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu verdovende middelen eind september - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

verdovende middelen eind september

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

29 September 2005 | Cambodja, Phnom-Penh

Wel VERDORIE! Geef ik iedereen mijn telefoonnummer en vraag vooral te bellen: begeeft mijn telefoon het! Sorry en nog eens sorry, ik ben onbereikbaar voor de hele wereld. Op dit moment ligt 't Nokiaatje bij de reparatiemevrouw en ik hoop dat ik volgende week weer echt bereikbaar ben. Weet in ieder geval dat ik een flink aantal van jullie telefoontjes en berichten (ook dat van jou Linda) niet gekregen heb. Balen! Je zou er bijna van... Nouja, hier een klein verhaaltje over verdovende middelen met wat foto's die er niet bijhoren maar van een zwemfestijn met mijn Khmer vrienden Chanta, Sethea en kleine Sophyanna.

Happy Herb Pizza! Je denkt dat het klinkt als een foute pizzazaak... en dat is het ook! Marihuana is breed te verkrijgen in Cambodja, hoewel verboden. Met een beetje verbeelding weet je al snel waar je moet zoeken: met namen als Green Heaven, the Ganja King en de Happy Herbs hoef je niet al te lang na te denken. In tegenstelling tot de “gouden driehoek” tussen Laos, Thailand en Birma waar vooral Opium wordt verbouwd, is het hier in Cambodja maar een makke bende. Gewone verslaving aan drugs is in de armoede vaak het snuiven van lijm of het roken van hash. Heroine, cocaine en opium zijn maar beperkt toegankelijk en dan alleen voor de rijkeren, daar zijn er hier niet zoveel van. Het relatief lage aantal drugsverslaafden wordt ruimschoots goedgemaakt door het aantal alcoholici trouwens.

Voor een Amsterdamse is het nog steeds heel erg grappig om te zien hoe de lokale hash op de markt wordt gebracht. Met een soort natuurlijke naieviteit wordt het verbouwd en verkocht waar de toeristen te vinden zijn. Vooral de jonge backpackers kunnen weken of maanden halfstoned op een plek blijven rondhangen in een rookwolk en hun reiskriebels een beetje kwijtraken. Hier in Phnom Penh zijn de hostels rond het grote Boeng Kak meer bekend als een soort doolhof waar sommige mensen nooit meer uit komen! Net als Amsterdam is er daarbij ook een tolerantiebeleid. Niet omdat de regering dat heeft besloten, maar eerder omdat de corrupte politie niet kan bijverdienen aan het actief opsporen van hashtelers. Die gaan maar liever bekeuringen uitdelen aan toeristen of illegaal hout kappen!

Het gebruik van hash hangt om de één of andere reden sterk samen met voedsel (of is dit hartstikke logisch? Ben niet bepaald een expert... niet lachen Camiel, mocht je dit lezen!). Bovenstaande zaken zijn allemaal restaurants, en de groene plantjes worden ook echt gebruikt om een flinke steak wat bij te kruiden. Daarbij worden alle onderdelen van het plantjes en de hele oogst heel efficiënt opgemaakt.

Al een poosje was ik verbaasd over het gemak waarmee grote varkens achterop een moto werden gebonden en vervoerd. Dan sta je bij een stoplicht in de stad en een meter voor je hangt een geweldig groot varken achterop een brommertje alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Dat mysterie is nu opgelost. De laatste resten van slechte kwaliteit marihuana blijken aan de varkens te worden opgevoerd! Dan blijven ze lekker mak op weg naar het slagersmes. De beesten hebben in ieder geval een gelukkig uiteinde! Geweldig.. misschien een ideetje voor de NL-se markt?