de Ideale Vrouw 9 juli 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu de Ideale Vrouw 9 juli 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

de Ideale Vrouw 9 juli 2006

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

09 Juli 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Welke vrouw houdt er nou niet van om als een prinses behandelt te worden? Wil je een paar uur een ideale vrouw zijn, helemaal mooi gemaakt en behangen met (nep)juwelen? Voor maar $6 kan het in Phnom Penh!

Ondanks de slechte herinneringen aan een fotografische jeugdzonde begaan in lokale klederdracht in een Volendamse fotoshop, heb ik me toch maar aangemeld voor een verkleedfeestje tot Cambodjaanse prinses in een plaatselijke fotowinkel. Dat kan natuurlijk niet zonder prins en omdat er geen optimaal model van dat soort voor mij aanwezig is in Phnom Penh op dit moment, heb ik het meteen maar goed aangepakt. Tot mijn beschikking staan 3 prinsen van het meest koninklijke soort. Lieve Leo uit Holland die er met zijn 50 jaar erg strak uitziet in het knalblauwe prinsenpak. Charmante Chad uit Amerika wiens vriendin ook zou komen maar tot na onze makeup-tijd verstrikt bleef in een vergadering. En natuurlijk Jan, die ik eigenlijk nauwelijks heb gezien omdat hij heel hard met de fotograaf aan het flirten was. Zodra deze mannen het zwaard en andere speelgoed in de fotostudio hadden ontdekt had ik geen kind meer aan ze… ze hebben leuk Starwars gespeeld terwijl ik grijnzend tot prinses verkleed werd. Tegen de tijd dat we allemaal klaar waren voor de foto’s was iedereen zo melig dat we er nog een echt dramatisch toneelstuk van hebben kunnen maken.

Hoe zit zo’n kostuum nou helemaal in elkaar? Nou eigenlijk zijn het niet meer dan een paar doeken die op een slimme manier in elkaar worden gedraaid. Het nadeel is dat je voorlopig niet meer naar de wc kan, het voordeel is dat iedere jandoedel met wat draaitalent een prachtig Khmerkostuum in elkaar kan knutselen. Voor de mannen is het eigenlijk erg simpel en zit er verder ook niet zoveel symboliek meer achter. Voor de vrouwen komt er toch nog een flinke laag makeup om de hoek kijken (of ligt dat toch aan mijn kraaienpootjes?) en hebben alle juwelen een symbolische betekenis over maagdelijkheid, onderdanigheid en de gave veel kinderen te baren. Echt aan mij besteed dus. (…) Onder al dat moois zit natuurlijk toch nog een fijn laagje met borstopvulling die zo’n beetje aan je vel wordt vastgepind in de grote angst dat er toch nog een tepel in beeld zou verschijnen. Zo’n Cambodjaanse prinses krijgt heel wat te verduren.

Je hebt van die dagen dat het niet helemaal wil. Dat je je bed niet uit kan komen. Dat alles zwaar valt en je in plaats van 4 gaatjes bij de tandarts ineens er nog 2 extra blijkt te hebben. Dagen dat er geen prins te bekennen lijkt en je je verre van een prinses voelt. Van die dagen dat je je zorgen maakt over alle dingen waar je geen controle over hebt. Die donderdag was zo’n dag. Toen ik de studio binnenstapte was ik in een sikkeneurige bui van de meest donderende soort. Maar met behulp van een fles rode wijn en mijn drie heren werd het een echt memorabele namiddag. Jullie zien het resultaat hier toegevoegd in de foto’s van de foto’s, helaas zijn de originelen niet digitaal beschikbaar maar die laat ik in Nederland graag nog een keertje zien. En eeh… aan dat prinsesje spelen wil ik best wennen hoor!

• 11 Juli 2006 - 14:44

Marja:

He lieve schat,

Wat een schoonheid! Wat een drama! Wat een sprookje. Hihihi met drie mannen maar liefs. Ach als dat een rotdag is............. dan wil ik er ook wel eentje!

Geniet nog lekker. Ben op zoek naar een koophuis in Amsterdam. Je zilveren spaarvarken gaat mee! (had ik hem nu maar gevuld!!!!)

Liefs
    Marja