een boom - Reisverslag uit Long Beach, Verenigde Staten van Gea Wijers - WaarBenJij.nu een boom - Reisverslag uit Long Beach, Verenigde Staten van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

een boom

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

19 Maart 2011 | Verenigde Staten, Long Beach

Wat moet ik jullie nou deze week berichten?

Vandaag regent het. Iedereen blij.
Daarmee spoelen ook de radio-actieve residuen weg die wij hier in Californië hebben meegekregen vanaf de andere kant van de oceaan.

Vorige week.
Ineens kom ik op de vroege morgen op de sportschool en springen er verschrikkelijke beelden van de TV. Een aardbeving in Japan.
Ontelbare doden en de ramp is nog niet te overzien.

Zelfs een vloedgolf die wordt verwacht aan de westkust van de Verenigde Staten.

Ik ben met stomheid geslagen en wacht af wat er op het strand (op 500 meter van mijn huis) gaat gebeuren. In de stad houdt iedereen zijn adem in en kijkt gelaten naar de actuele beelden.

Ik heb geen TV en luister naar Nederlandse radio op mijn computer. Jullie zijn ons een hele werkdag voor en er wordt al gepraat over de mogelijke gevolgen voor een kernreactor en de staat van de wereldeconomie.

Ik ben nog bezig met het verwerken van een uitblijvende tsunami. Merk dat ik de volgende dag op het strand nog de neiging heb in de verte over het water te turen. Alsof je de andere kust zou zien.

Het gaat maar door. Zoveel ravage dringt maar langzaam langzaam tot je door.

Dagen later.
Kort CNN bericht in mijn mailbox: “2000 people found dead on a Japanese beach”

2000
Mensen
Dood
Gevonden
Op een Japans strand.

En toen kwam ik dit gedicht weer tegen.
Toen ik het voor het eerst las dacht ik:
“Mooi.. maar zo triest? Waarom zou ik de dood nou willen gedenken ?”
Nu dus.
En dat is het hem juist.
Voor mij gaat dit bericht eigenlijk over het leven.
Nieuw leven dat zich ondanks alles blijft wortelen(zet hem op deze week Marja!!!!)_

Dus dit is mijn (hoopvolle) bericht deze week.

Place
On the last day of the world
I would want to plant a tree

What for
Not for the fruit

The tree that bears the fruit
Is not the one that was planted

I want the tree that stands
In the earth for the first time

With the sun already
Going down

And the water
Touching its roots

In the earth full of the dead
And the clouds passing

One by one
Over its leaves

(W.S. Merwin)




  • 20 Maart 2011 - 03:56

    Marja :

    dikke kraamtranen lieverd. dankjewel voor je mooie schrijven en het gedicht. Anneli betekent Genade, dat dat er maar veel mag zijn de komende periode in de wereld. ook in libie waar ik net las dat de internationale gemeenschap ook een duit in het zakje doet. ja 2000 mensen op een strand. en zoveel meer op onbekende plekken, ........

    ga voeden, de wekker gaat
    OP HET LEVEN
    kus marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 139201

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: