Hoe gaat het met mij- 2 27 januari 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Hoe gaat het met mij- 2 27 januari 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Hoe gaat het met mij- 2 27 januari 2006

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

27 Januari 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

We zijn halverwege dus goed om de balans nog eens op te maken. En om jullie weer eens te herinneren hoe ik er ook alweer uitzie! Vandaar wat foto's verzameld bij vriendinnen, ze zijn van een verjaardagsfeestje, kerst en de reis richting Thailand. Kan ik er nog mee door?

Daarnaast wat meer filofische mijmeringen.
Soms denk ik dat ik hier naar toe ben gekomen omdat ik iets onmogelijk wilde. De wens om een voelbaar en blijvend verschil te maken voor mensen. Datgene wat ik eigenlijk in het moderne Nederland ook wil maar me steeds ontglipt in de massa van Medelanders. Het Nederland waar ik steeds maar het gevoel heb dat het niets uitmaakt wat ik eigenlijk doe omdat iedereen toch zo hard mogelijk bezig is met zijn eigen kritische agenda. Waar, in mijn ongeduldige perceptie, niets snel van de grond kan komen omdat mensen elkaar in eindeloze vergaderingen en discussies over budgetten en doelstellingen nooit eens recht in de ogen kijken. Vanuit hier bekeken lijkt dat uiteindelijk geen onredelijk gevoel. In berichten vanuit Nederland lees ik regelmatig dat er niets verandert is, dat mensen professioneel nog met exact hetzelfde bezig zijn als 7 maanden geleden. In een eeuwige cyclus van reorganisaties en herbezinning ben ik toen mijn motivatie kwijtgeraakt. In de voortdurende ontevredenheid van overheden dat alles toch nog net even niet helemaal perfect is, zijn ze mij kwijtgeraakt. Ik werd er zo moe van. Ik besloot pas naar Nederland terug te komen als ik weer zin had om in Nederland te zijn.

In Cambodja lijkt het gemakkelijker om een verschil te maken. Maar is het wel verschil genoeg? Dat is waar ik de afgelopen maanden mee heb geworsteld, en dat nog steeds wel een beetje zal blijven doen. Wat voor verschil wil ik eigenlijk maken? Het was een ambitieuze zoektocht sterk gekleurd door het gevoel tekort te schieten, niet te begrijpen en mezelf niet genoeg te kunnen “delen”, niet voldoende capaciteit te kunnen geven om van enig nut te zijn. Na 7 maanden is dat gevoel in sterkte afgenomen, gelukkig! Ik word wakker met meer rust nu, een soort berusting. Het lijkt erop dat ik m’n plaats en rol in dit geheel beter ben gaan begrijpen en me daar nu ook bij neer kan leggen. Het is nog maar 7 maanden tenslotte en zelfs het meest vloeiende Khmer zal mijn blonde haren niet zwart maken!

De kloof tussen Nederland en hier is in die tijd niet kleiner geworden. Wat me opvalt in mails is de eeuwige nadruk op “leren” en het nut van mijn ervaringen hier. In de post blijven mensen daarop wijzen als een reden om hier door te zetten, maar dat is juist precies datgene waar ik zo weinig mee kan, al had ik hier zelf ook een sterke behoefte aan voor ik vertrok. Deze ervaring is precies wat het is, een ervaring. Ik heb ervaren dat Cambodja heet en stoffig is, dat ik een heleboel aandacht oproep en andere gewoonten heb waar ik aan hecht, dat mensen hier op een andere manier werken en dat ik Azië soms echt onbegrijpelijk kan vinden en dan weer hartverwarmend mooi. Tja.. heb ik dan iets nuttigs geleerd? Ik heb geleerd dat het me vaak niet eens zo interesseert om alles te begrijpen, dat het geen nut heeft om alle Khmer gewoonten over te nemen, dat ik het fijn vind om regelmatig een warm bad te nemen, dat ik toiletpapier op prijs stel en het erg mis bij afwezigheid. Het spijt me mensen, dit zijn niet echt grote levenslessen op niveau! Heeft mijn bijdrage hier alleen nut als ik iets geleerd heb? Moet mijn bijdrage hier nut hebben? Met het loslaten van die illusie kwam na 7 maanden dus de rust, ik mocht ook nog gewoon genieten zonder schuldgevoel. En nog steeds vind ik het niet persé fijn om in Cambodja te zijn, maar ik heb wel het gevoel dat ik me goed kan redden.

De tussenstand; hoe denk ik er over 7 maanden over , denk ik? Flink wat rimpels erbij en een dik jaar ouder als ik terugkom. Flink wat meegemaakt wat andere mensen niet zo snel meemaken en moeilijk uit te leggen valt. Cynischer over ontwikkelingspartnerschappen en het werken met culturele verschillen. Maakt me dat nou zou veel rijker? Mijn Khmer taallessen zullen me in NL of Amerika in ieder geval niet meer van pas komen! Een kantoor helpen ontwikkelen en het vertrouwen gewonnen van mijn Khmer collega’s, wat Engels onderwezen en kunnen uitleggen wat “constructieve feedback” is. Mijn collega’s zijn sterker geworden, en daar wil ik de komende maanden nog veel meer in investeren. Dat is een erg goed gevoel, al heb ik geen idee welk recept nou eigenlijk heeft gewerkt. Mooie mensen ontmoet en ook weer afscheid van genomen, weet niet of ik ze ooit weer zie. Kennis gemaakt met het boedhisme, met olifanten en Thaise stranden, met China en wie weet wat voor andere landen in de komende 7 maanden. Een dragonboatteam bij elkaar gekregen, gecoached en aan het waterfestival laten deelnemen, in de Mekong rivier gezwommen. Als dat is wat ik mee terug mag nemen dan ben ik er tevreden mee. Jullie krijgen gewoon de oude Gea terug denk ik, al kan ik dat na thuiskomst natuurlijk pas echt zeggen.

De eerste vragen of ik wil blijven zijn al gekomen, dat is een compliment en soms best verleidelijk. Na alle investeringen in zweet en tranen om je thuis te voelen wil je toch optimaal rendement hebben, 14 maanden is te kort. Maar het antwoord blijft nee. Het is fijn om weg te zijn uit Nederland, al mis ik jullie vaak meer dan ik ooit had gedacht. Het is fijn om je goed te kunnen redden in een land zo onwesters en basic als Cambodja, het voelt stoer. En ja, met mij gaat het nu goed, dat kan ik met een glimlach zeggen, maar wel onder de conditie dat ik over 7 maanden naar huis mag, naar alle mensen die ik mis!

  • 27 Januari 2006 - 09:42

    Christiene:

    Lieve Gea,

    Alle trainingen ter vergeefs, een mens groeit alleen door ervaring. Als ik jouw filosofische mijmering lees, proef ik een hele boel rijkdom aan ervaring, waar jij zeker weten, de rest van je lezen nog van zult genieten, ook in ons kikkerland! Heel veel dank voor je leuke kaart. Een ontzettend leuke verassing.
    veel liefs, ook van Frederik, Chirstiene

  • 27 Januari 2006 - 15:25

    Ella:

    Ha die Gea,
    Leuk die foto's van jou en ........ uiterlijk ben je echt niet veranderd (waar zijn die rimpels dan??) en in mijn beleving ben je innerlijk alleen maar gegroeid!

    Veel liefs, ook van Fried & Fleur (Vita hebben we helaas moeten laten inslapen)

  • 27 Januari 2006 - 15:41

    Ingrid:

    Joepie, foto´s van een mooie, bruine, stralende Gea! Lieverd dank voor je mooie kaart en kalender en het artikeltje over kunst in Cambodja. Ik mis jou ook heel erg. De afgelopen weken meer dan ooit. IK ga diit weekend tijd nemen voor een lang e-mail brief aan je..

    heel veel iefs alvast,

    Ingrid

  • 27 Januari 2006 - 15:41

    Ingrid:

    Joepie, foto´s van een mooie, bruine, stralende Gea! Lieverd dank voor je mooie kaart en kalender en het artikeltje over kunst in Cambodja. Ik mis jou ook heel erg. De afgelopen weken meer dan ooit. IK ga diit weekend tijd nemen voor een lang e-mail brief aan je..

    heel veel iefs alvast,

    Ingrid

  • 27 Januari 2006 - 15:43

    Ingrid:

    lieve gea,

    heb je jouw emailadres voor mij? min emailserver is gecrasht alle oude mails en adressen verdwenen een paar weken en dagen of-line. Oeff.. Ik wil je snel weer kunnen bereiken! Stuur je
    me kort bericht naar ingrid@artlog.nl? Dan heb ik je mail weer.
    xxxxxxxxxx

  • 29 Januari 2006 - 13:43

    Rene:

    Hoi Gea,

    Na een tijdje je berichten te hebben gelezen valt het mij nu juist op dat je gegroeid bent. Groeien kun je ook door een aantal kleine zaken ter harte te nemen.
    Groeten René & Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 139072

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: