Chinese mijmeringen 1- thee drinken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Chinese mijmeringen 1- thee drinken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Chinese mijmeringen 1- thee drinken

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

07 Januari 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Gezond BoerenVerstand (of “ De wet van GBV” zoals een oud collega altijd zei) is geen exportartikel. Wat je thuis vanuit je klompen kan aanvoelen, snijdt weinig hout in het buitenland. Neem een willekeurig voorbeeld. Stel je wil een kopje thee gaan drinken in China.

Op een mooie zonnige morgen in Xiamen bezoek je een monumentale tempel die ligt vastgekluisterd aan een berg. Je klimt ‘ns wat, je kijkt ‘ns wat en bovenop aangekomen denk je: “ laat ik thee bestellen”. Dat doen al je Chinese collega-toeristen tenslotte ook.
De meneer in het theehuis lacht vriendelijk en vraagt een prachtig bedrag. Je lacht vriendelijk terug en betaalt zonder morren, weet jij veel. Nou daar komt het! Je krijgt helemaal waar voor je geld. Een heel dienblad met een aardewerken theepotje, een even groot kannetje met een soort filter los erbij, een vacuum familiepak met groene thee en nog eens 4 vingerdopjes alias theekopjes. Daar hoort dan een stevig 2 literkan met heet water bij. Veel plezier. De Chinezen doen niet aan solo-theedrinken, dus bij deze ben je de trotse eigenaar van het groepspakket. Waar was de WC ook alweer?

Goed, en nu? GBV zegt: “ Maak dat pak thee open, doe die knolletjes in het filter, giet er water overheen en drinken maar. En doe dan snel meteen maar 3 van die vingerhoedjes vol anders schiet het niet op met die 2-literkan.” GBV denkt nog wat langer en zegt dan: “ Waarom hebben we hier 2 aardewerken kannetjes? Dat kannetje met die filter heeft geen deksel dus die thee blijft zo nooit lekker warm. Mmmm…. Vreemd”. GBV zegt: “ Even checken wat de buren doen”.
Nou die buren blijken water te gieten in het theepotje. “ AHA!” denk je, “ handig!” Vanuit de megakan giet je in het theepotje en dan voorzichtig in het filter ” Zo gezegd zo gedaan. De buren liggen ondertussen helemaal in en deuk na je enthousiaste schenkactie. Ze beginnen met een vriendelijke glimlach in vriendelijk Chinees tegen je te praten. Er is geen ondertiteling. Je glimlacht dus maar vriendelijk en verontschuldigend terug en besluit nu toch wat beter op te letten. Deze theedrinkstrategie was duidelijk niet correct. Maarja, ondertussen smaakt die thee wel best lekker en lijkt er een soort van bevredigend resultaat bereikt. Tenminste, je blaas kondigt al luid de noodzaak van een eerste WC bezoek aan. Dus wat is nou eigenlijk de bedoeling?

Ons GBV wil snel thee. Efficient en zonder troep. Als consument wil ik niet te veel actie hoeven ondernemen om m’n thee naar binnen te werken, en dan graag in aantrekkelijke hoeveelheden. Maar Chinese theeliefhebbers stellen hun prioriteiten helemaal anders. Samen rond het dienblad worden de goed geconserveerde gedroogde theebladeren in het aardenwerken theepotje gestopt en vanuit de thermoskan uitgebreid in het hete water geweekt. Lekker lang trekken en vervolgens wordt de thee opgeschonken door het filter in het kannetje. Van daaruit worden de kleine theekopjes per keer bedient voor het meest directe verse theegenot. En met je hele Chinese familie leeg je dan zo een theepotje per drinkronde, helemaal op maat. Hartstikke gezellig. Dat geklooi van zo’n Westerse individualistische solo-artiest kan er niet aan tippen.

Dus om maar te zeggen. GBV is geen exportartikel. Je hebt meer aan een goed stel ogen en een talenknobbel. Of ondertiteling natuurlijk.

PS.. Een paar dagen na dit voorval las ik het volgende in de China Daily:
“Xiamen is Fujian Province main producer of semifermented Oolong tea which is brewed in small teapots and served in tiny teacups, ideally of Yixing purple sand pottery (zie foto!). Brewing Oolong is a detailed, time-consuming procedure which is why it is called *Gongfu (-time-) tea by the local people.”
Voorzover de ondertiteling! Met dank

• 11 Januari 2006 - 16:24

Gerrit Jan:

Gelukkig nieuwjaar Gea. Ik wens je alle thee en plezier in de wereld. (en wc's)

groet GJ

• 12 Januari 2006 - 13:49

Daan:

ha lieve Gé,

zo'n theeceremonie klinkt voor mij nu als 'heaven on earth' want rust en aandacht. Dat staat op dit moment verder van mij af dan de maan zo ongeveer. (zucht) Verdrink bijna in werk (planningen, deadlines, techneuten, verwachtingen van bestuurders, haalbaarheid, begrotingen etc.) en thuis (snotneuzen, huilbuien, troep maken, zwemlessen, gymlessen, boodschappen etc.). Vandaar ook geen grote mails enzo. Denk wel veel aan je en dank voor je brief.
    Liefs Daan