Een geheim 7 mei 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu Een geheim 7 mei 2006 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gea Wijers - WaarBenJij.nu

Een geheim 7 mei 2006

Door: Gea Wijers

Blijf op de hoogte en volg Gea

07 Mei 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Ben ik aan zee
Hoor ik het dennenbos

Ben ik in t dennenbos
Hoor ik de zee

Maar luisterend aan
Een schelp
Hoor ik ze alletwee

(Charlotte Mutsaerts)

Ik heb een geheim. Wil het graag met jullie delen. Ben benieuwd of jullie het allemaal raden na dit bericht. Hoop dat jullie het begrijpen.Neem me niet kwalijk dat ik het niet heb verteld. Het is een erg fijn geheim.

(Opgeschreven op het vliegveld van Phnom Penh; 20.40;nacht van 12 april 2006)

Een van de mooiste filmscene-s die ik ken is ongetwijfeld uit de film de Fisher King. Robin Williams staat als zwerver in Grand Central Station in New York. Hij is verliefd en wacht op de vrouw van zijn dromen. Hij is gelukkig. In zijn fantasie verandert de hal van het station in een grote dansvloer waarop alle, zich zojuist nog voorbijhaastende, forensen ineens al walsend langs komen zweven. Verstild zonlicht op de marmeren vloer van het station. Een onzichtbare melodie klinkt door de gigantische ruimte. Prachtig beeld.

Ik wacht op het Pochentong vliegveld tot ik in mag checken voor mijn eerste vlucht van vanavond naar Bangkok en droom van zo-n wonder. De draagbare cd-speler speelt Julien Clerc in mijn oor. Ik stel me de bleke backpackers, de zakenman in zijn zwarte pak en de groep logge Duitse toeristen voor als elegante ballroomdansers. Mmmm....misschien kan dit toch echt alleen in de film; Ik ben toch gelukkig.

Ik kan eigenlijk niet gelukkiger zijn dan hier en nu. Over een dikke 16 uur kom ik aan op Schiphol en zie ik Danielle. Eindelijk zie ik Danielle weer! Hoe sterk mag je je ergens op verheugen? Wat is nog gezond? Ik ben moe, nog een beetje ziek en emotioneel. Alle verdrongen heimwee van de eerste maanden is de afgelopen week naar boven gekomen. Nachten slecht geslapen. Avonden lang mijn tassen ingepakt. Gedroomd van Nederland. Daan spreken en ook Nathalie gaan zien. Ik denk aan Daan. Aan onze picknicks toen we nog op de middelbare school zaten, de wilde fietstochten door de regen van Arnhem naar Zevenaar. De slappe lach onder het eten. Aan de bezoeken aan Amsterdam toen zij al in de -grote- stad studeerde. Aan Daan verliefd op Louis, zo gelukkig. Daan bij me op bezoek in Wenen aan de vooravond van haar eerste baan, zo verloren. En hier zit ik dus op dit bankje in het vliegveld te janken. Julien Clerc zingt .. Ce n-est rien... Le temps qui passe... ce n-est rien... De tijd vergaat alsof het niets is. Hoe ben ik hier nou eigenlijk terecht gekomen?

Het maakt allemaal niets uit. In mijn buik voel ik een warm hard gevoel dat echt is. Vriendschap is echt. Daan en ik zijn echt. Nathalie is echt. De komende week in Nederland is een goed gevoel, is een actie die ik onderneem omdat er maar een paar dingen in dit leven zijn die echt belangrijk zijn. Wat er ook zal gebeuren. Wat een geluk om zulke belangrijke dingen te mogen hebben. Nog maar een kleine 16 uur.

Niemand weet dat ik naar Nederland ga, ontsnap aan dit verre bestaan om even dichtbij te kunnen zijn. Omdat het niet gaat om zo ver van elkaar vandaan te zijn als er veel dringende zaken zijn om te bepraten en je misschien ook gewoon even samen stil wil zijn. Julien Clerc stopt met zingen. Het is tijd om in te checken.
---------------------------

Op 23 april kwam ik weer in Phnom Penh terug. Missie geslaagd en ik ben de heimwee even een beetje kwijt. Al over 3 maanden zal ik ook de rest van Nederland weer zien!

-----
O ja.. ben de komende weken weer slecht bereikbaar want aan het rondreizen in Korea en Japan (van mijn laatste vakantiedagen hier maak ik graag goed gebruik!)

  • 07 Mei 2006 - 08:55

    Nathalie:

    En jouw komst maakte mij minstens zo gelukkig. Zo fijn om je even weer gezien en gesproken te hebben. Haast onwerkelijk hoe die dagen voorbij gingen!!
    Maar géén foto's verdikkeme!!!

    Liefs,
    Nathalie

  • 07 Mei 2006 - 09:19

    Linda:

    Mooi geheim.....
    Het is wel een gek idee dat je zo dicht in de buurt bent geweest. In ieder geval tot over drie maanden!

    Liefs Linda

  • 07 Mei 2006 - 10:34

    Mirjam:

    mooie actie, gea!
    mirjam

  • 07 Mei 2006 - 16:04

    Ella:

    Fijn voor je dat je weer héél even van het Hollandse leven hebt kunnen genieten. En die drie maanden zijn ook zo om zeker als je ze ook nog weet te vullen met van die leuke reisjes!

    Liefs, Ella

  • 08 Mei 2006 - 13:51

    Marja:

    He lieve mooie mysterieuze vrouw!!! Hihi een stiekum bliksembezoekje! Dat doe je goed! Geniet vooral van de komende drie maanden! En dan geniet ik over drie maanden graag weer samen met je.

    Dikke knuffel + veel liefs
    marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Postdoc LIQUID project, Wageningen University & Research

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 139313

Voorgaande reizen:

16 Maart 2018 - 29 Maart 2018

Marokko Maart 2018 - DiasporaLink Marrakech eo

14 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Nairobi en Egerton University, Kenya

23 November 2017 - 18 December 2017

Bali en West Java- November/December 2017

01 Oktober 2017 - 30 Oktober 2017

Op visite bij de melkboer-LIQUID

18 April 2017 - 12 Mei 2017

Oost Java en Bangkok 2 - LIQUID

30 November 2016 - 07 Januari 2017

December 2016-LIQUID

22 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Een uitnodiging van Berkeley

03 September 2011 - 01 December 2011

Het laatste veldwerk- Phnom Penh 2

24 Januari 2011 - 29 April 2011

Verenigde Staten 2011

02 Augustus 2010 - 03 November 2010

Veldwerk in Cambodja 1

03 Februari 2010 - 01 Mei 2010

Veldwerk in Lyon feb-mrt 2010

13 Maart 2005 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reizen: Cambodja en de Filipijnen

Landen bezocht: